Krizový štáb (KŠ) obce a jeho úkoly
Krizový štáb určené obce je pracovním orgánem starosty. Starosta jej zřizuje k řešení krizových situací.
Krizový štáb určené obce svolává starosta v případě, že
- je vyhlášen krizový stav pro celé území státu nebo pro jeho část patřící do působnosti orgánu krizového řízení,
- je vyhlášen stav nebezpečí pro celé území patřící do působnosti orgánu krizového řízení nebo pro jeho část,
- jej použije ke koordinaci záchranných a likvidačních prací,
- je k tomu vyzván Ministerstvem vnitra při ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací, nebo
- jde o úkol prováděný při cvičení.
Krizový štáb určené obce je svoláván operativně, zejména k projednání zásadních záležitostí týkajících se řešení krizové situace a přijetí krizových opatření spojených s nezbytným omezením základních práv a svobod.
Složení krizového štábu
Členy krizového štábu obce jsou
- členové příslušné bezpečnostní rady,
- členové stálé pracovní skupiny krizového štábu.
- Bc. Miroslav Novák, DiS.
- Mgr. Patrik Pařil
- Ing. Josef Svoboda
- Ing. Zdeněk Blecha
- Mgr. Ondřej Třešňák
- Bc. Zdeněk Selner
- Pavel Čermák
- Bc. František Pražák
- Ing. Procházka Václav
- Ing. Procházka Petr
- Ing. Miroslav Šár
- Ing. Iva Hrstková
- Ing. Ondřej Pospíšil
- Radovan Stýblo
Prováděním úkolů pracovního charakteru podle zvláštního právního předpisu se nepřetržitě zabývá stálá pracovní skupina krizového štábu. Základním úkolem stálé pracovní skupiny je poskytovat nepřetržitý informační servis vedoucímu krizového štábu a jeho členům.
Stálá pracovní skupina se člení na pět pracovních skupin krizového štábu, které plní podle svého odborného zaměření jednotlivé úkoly stálé pracovní skupiny. Jedná se o odborné skupiny:
- součinnosti a komunikace,
- týlového zabezpečení,
- analýzy situace a plánování,
- nasazení sil a prostředků,
- ochrany obyvatelstva
Úkoly skupin
V čele stálé pracovní skupiny a odborných skupin jsou členové krizového štábu, kteří jsou vedoucími těchto skupin podle zvláštního právního předpisu. Vedoucí stálé pracovní skupiny je současně vedoucím sekretariátu krizového štábu, pokud byl sekretariát zřízen.
Stálá pracovní skupina
krizového štábu která při řešení krizové situace nebo při koordinaci záchranných a likvidačních prací jedná nepřetržitě
- analyzuje vývoj krizové situace nebo mimořádné události a dokumentuje postup řešení,
- podává vedoucímu krizového štábu návrh na způsob řešení, postup při ochraně obyvatelstva a na vyhlášení, změnu nebo odvolání krizového stavu; využívá při tom zejména havarijní plán, vnější havarijní plány a krizový plán,
- soustřeďuje informace o stavu sil a prostředků, vede celkový přehled jejich nasazení a rozpracovává návrhy jejich využití,
- organizuje spojení s krizovými štáby určených obcí, krajů a krizovým štábem Ministerstva vnitra,
- zabezpečuje informování veřejnosti o přijatých opatřeních a postupu řešení krizové situace nebo mimořádné události,
- připravuje technickou a informační podporu nasazeným silám a prostředkům, vede evidenci finančních výdajů a nákladů na opatření při krizové situaci nebo mimořádné události,
- organizuje ochranu obyvatel postiženého území včetně zajištění zásobování a humanitární pomoci, a
- zabezpečuje ukládání a využívání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci a povinnosti poskytovat věcné prostředky.
Skupina součinnosti a komunikace
zabezpečuje zejména následující činnosti
a.) součinnost a spolupráci s operačními středisky základních složek integrovaného záchranného systému a vedení časového snímku práce krizového štábu,
b.) vyrozumívání orgánů veřejné správy a složek integrovaného záchranného systému o vzniklé situaci, přijatých opatřeních a o aktuálních změnách prostřednictvím operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému,
c.) sjednocení požadavků na zabezpečení provozu veřejných telekomunikačních služeb a radiového spojení, zejména organizace krizové komunikace pro danou situaci, provozování vyčleněných komunikačních prostředků a provádění údržby komunikačních prostředků,
d.) tvorbu a vyhlašování rozhodnutí vedoucího krizového štábu a příprava a odesílání hlášení a jiných informačních relací krizového štábu jiným krizovým štábům,
e.) plnění funkce podatelny krizového štábu,
f.) komunikační podporu všech členů krizového štábu při jejich činnosti a vedení protokolu o činnosti krizového štábu v součinnosti s krizovou podatelnou,
g.) preventivní pravidelnou kontrolu spojení a udržování základních i náhradních komunikačních kontrolních relací s ostatními krizovými štáby.
Činnosti uvedené pod písmeny a), b) a g) u krajů zabezpečuje přímo operační a informační středisko integrovaného záchranného systému.
Skupina týlového zabezpečení
působí v převážně hospodářské a logistické problematice, plní úkoly uvedené ve zvláštním právním předpisu,k tomu účelu zabezpečuje zejména následující činnosti
- sjednocení požadavků na zásobování nasazených složek integrovaného záchranného systému, zejména externích, veškerými potřebami materiálně technického zabezpečení, včetně zabezpečení stravovacích, ubytovacích, zdravotnických služeb apod.,
- zásobování složek integrovaného záchranného systému a orgánů veřejné správy energií a pohonnými hmotami v případech selhání jejich vlastních hospodářských mechanismů nebo vyčerpání zdrojů,
- zajišťování havarijních služeb,
- dopravní služby složkám integrovaného záchranného systému a osobám a transport materiálů,
- finanční a ostatní ekonomické činnosti a rozbory,
- vedení evidence finančních výdajů a nákladů na opatření při krizové situaci nebo mimořádné události,
- využívání systému hospodářských opatření pro krizové stavy podle zvláštního zákona pro potřeby složek integrovaného záchranného systému,
- využívání osobní a věcné pomoci právnických, podnikajících fyzických osob a fyzických osob podle zvláštního zákona
Skupina analýzy situace a plánování
zabezpečuje zejména následující činnosti
- analýzu konkrétní vzniklé mimořádné události a prognózu dalšího vývoje,
- vyhodnocování využitelnosti krizových a havarijních plánů,
- tvorbu návrhu komplexu krizových a jiných opatření, případně Plánů řešení krizové situace,
- vytváření, vedení a využívání mapových a grafických znázornění situace,
- sledování stavu veřejného pořádku a bezpečnosti, projednávání případných opatření s obcemi a Policií ČR,
- dokumentování, ve spolupráci s veliteli zásahů, činnosti a postupu při zásahu,
- monitoring a zabezpečování průzkumu v teritoriu
Skupina nasazení sil a prostředků
zabezpečuje zejména následující činnosti
- soustřeďování informací o zásazích od velitelů zásahů prostřednictvím příslušných operačních středisek,
- vyhodnocování efektivnosti zásahů,
- vyhodnocování situace na jednotlivých místech zásahů složek integrovaného záchranného systému,
- vedení přehledů o nasazení složek integrovaného záchranného systému a ostatních sil a prostředků,
- vedení přehledů o disponibilních lidských, technických a materiálních zdrojích,
- posuzování poskytování a vyžadování vnější (exteritoriální) pomoci.
Skupina ochrany obyvatelstva
zabezpečuje zejména následující činnosti
- poskytování a přijímání humanitární pomoci, případně organizování centra humanitární pomoci s využitím spolupráce s nevládními organizacemi zabývajícími se humanitární pomocí,
- zabezpečení varování a informování obyvatelstva, poskytování úkrytu, organizování dekontaminace a označení nebezpečných oblastí, zdravotnického zabezpečení, registrace pohřešovaných,identifikace a pohřbívání mrtvých
osob, ochrany hospodářského zvířectva, ochrana vodních zdrojů, ochrany kulturních památek a dalších ochranných opatření, - sledování hygienicko-epidemiologické situace,
- pořizování centralizované evidence organizovaně nebo samovolně evakuovaných osob,
- zabezpečení evakuace obyvatelstva, jeho nouzového ubytování, stravování, zabezpečení pitnou vodou a dalšími prostředky pro nouzové přežití obyvatelstva,
- poskytování psychologické pomoci a duchovní pomoci postiženému obyvatelstvu,
- zabezpečení odborné pomoci při radiačním nebo chemickém nebo biologickém nebezpečí.