Krizový štáb (KŠ) obce a jeho úkoly

Krizový štáb určené obce je pracovním orgánem starosty. Starosta jej zřizuje k řešení krizových situací.

Krizový štáb určené obce svolává starosta v případě, že

  • je vyhlášen krizový stav pro celé území státu nebo pro jeho část patřící do působnosti orgánu krizového řízení,
  • je vyhlášen stav nebezpečí pro celé území patřící do působnosti orgánu krizového řízení nebo pro jeho část,
  • jej použije ke koordinaci záchranných a likvidačních prací,
  • je k tomu vyzván Ministerstvem vnitra při ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací, nebo
  • jde o úkol prováděný při cvičení.

Krizový   štáb  určené   obce  je  svoláván operativně, zejména k  projednání zásadních záležitostí týkajících se řešení  krizové situace a přijetí  krizových opatření spojených s nezbytným omezením základních práv a svobod.

Prováděním úkolů pracovního charakteru podle zvláštního právního předpisu se nepřetržitě zabývá stálá pracovní skupina krizového štábu. Základním úkolem stálé pracovní skupiny je poskytovat nepřetržitý informační servis vedoucímu krizového štábu a jeho členům.

Stálá pracovní skupina se člení na pět pracovních skupin kri­zového štábu, které plní podle svého odborného zaměření jednotlivé úkoly stálé pracovní skupiny. Jedná se o odborné skupiny:

  1. součinnosti a komunikace,
  2. týlového zabezpečení,
  3. analýzy situace a plánování,
  4. nasazení sil a prostředků,
  5. ochrany obyvatelstva

Složení krizového štábu

Členy krizového štábu obce  jsou

  1. členové příslušné bezpečnostní rady,
  2. členové stálé pracovní skupiny krizového štábu.
  • Bc. Miroslav Novák, DiS.
  • Mgr. Patrik Pařil 
  • Mgr. Ondřej Vesely, LL.M.
  • Ing. Zdeněk Blecha
  • Mgr. Ondřej Třešňák  
  • Bc. Zdeněk Selner  
  • Pavel Čermák
  • Bc. František Pražák  
  • Ing. Procházka Václav
  • Ing. Procházka Petr
  • Ing. Miroslav Šár
  • Ing. Ondřej Pospíšil
  • Radovan Stýblo

Úkoly skupin

V čele stálé pracovní skupiny a odborných skupin jsou členové krizového štábu, kteří jsou vedoucími těchto skupin podle zvláštního právního předpisu. Vedoucí stálé pracovní skupiny je současně vedoucím sek­retariátu krizového štábu, pokud byl sekretariát zřízen.

Stálá pracovní skupina

krizového štábu která při  řešení krizové situace nebo  při koordinaci záchranných a likvidačních prací jedná nepřetržitě

  • analyzuje vývoj krizové situace nebo mimořádné události a dokumentuje postup řešení,
  • podává vedoucímu krizového štábu návrh na způsob řešení, postup    při ochraně  obyvatelstva a na  vyhlášení, změnu nebo  odvolání    krizového stavu; využívá při tom zejména havarijní plán, vnější   havarijní plány a krizový plán,
  • soustřeďuje informace o stavu sil a prostředků, vede celkový přehled jejich nasazení a rozpracovává návrhy jejich využití,
  • organizuje spojení s krizovými štáby určených obcí, krajů a krizovým štábem Ministerstva vnitra,
  • zabezpečuje informování veřejnosti o přijatých opatřeních a postupu řešení krizové situace nebo mimořádné události,
  • připravuje technickou a informační  podporu nasazeným silám a prostředkům, vede evidenci finančních výdajů a nákladů na opatření při krizové situaci nebo mimořádné události,
  • organizuje ochranu obyvatel postiženého území včetně zajištění  zásobování a humanitární pomoci, a
  • zabezpečuje ukládání a využívání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci a povinnosti poskytovat věcné prostředky.

Skupina součinnosti a komunikace

zabezpečuje zejména následující činnosti

  • součinnost a spolupráci s operačními středisky základ­ních složek integrovaného záchranného systému a vedení časového snímku práce krizového štábu,
  • vyrozumívání orgánů veřejné správy a složek integrovaného záchranného systému o vzniklé situaci, přijatých opatřeních a o aktuálních změnách prostřednictvím operačního a infor­mačního střediska integrovaného záchranného systému,
  • sjednocení požadavků na zabezpečení provozu veřejných telekomunikačních služeb a radiového spojení, zejména organizace krizové komunikace pro danou situaci, provo­zování vyčleněných komunikačních prostředků a provádě­ní údržby komunikačních prostředků,
  • tvorbu a vyhlašování rozhodnutí vedoucího krizového štábu a příprava a odesílání hlášení a jiných informačních relací krizového štábu jiným krizovým štábům,
  • plnění funkce podatelny krizového štábu,
  • komunikační podporu všech členů krizového štábu při jejich činnosti a vedení protokolu o činnosti krizového štábu v součinnosti s krizovou podatelnou,
  • preventivní pravidelnou kontrolu spojení a udržování základních i náhradních komunikačních kontrolních rela­cí s ostatními krizovými štáby.

Činnosti uvedené pod písmeny a), b) a g) u krajů zabezpečuje přímo operační a informační středisko integrova­ného záchranného systému.

Skupina týlového zabezpečení

působí v pře­vážně hospodářské a logistické problematice, plní úkoly uve­dené ve zvláštním právním předpisu,k tomu účelu zabezpe­čuje zejména následující činnosti

  • sjednocení požadavků na zásobování nasazených složek integrovaného záchranného systému, zejména externích, veškerými potřebami materiálně technického  zabezpeče­ní, včetně zabezpečení stravovacích, ubytovacích, zdra­votnických služeb apod.,
  • zásobování složek integrovaného záchranného systému a orgánů veřejné správy energií a pohonnými hmotami v případech selhání jejich vlastních hospodářských mechanismů nebo vyčerpání zdrojů,
  • zajišťování havarijních služeb,
  • dopravní služby složkám integrovaného záchranného sys­tému a osobám a transport materiálů,
  • finanční a ostatní ekonomické činnosti a rozbory,
  • vedení evidence finančních výdajů a nákladů na opatření při krizové situaci nebo mimořádné události,
  • využívání systému hospodářských opatření pro krizové stavy podle zvláštního zákona pro potřeby složek integ­rovaného záchranného systému,
  • využívání osobní a věcné pomoci právnických, podnikají­cích fyzických osob a fyzických osob podle zvláštního zákona

Skupina analýzy situace a plánování

zabezpečuje zejména následující činnosti

  • analýzu konkrétní vzniklé mimořádné události a prognó­zu dalšího vývoje,
  • vyhodnocování využitelnosti krizových a havarijních plánů,
  • tvorbu návrhu komplexu krizových a jiných opatření, pří­padně Plánů řešení krizové situace,
  • vytváření, vedení a využívání mapových a grafických zná­zornění situace,
  • sledování stavu veřejného pořádku a bezpečnosti, projed­návání případných opatření s obcemi a Policií ČR,
  • dokumentování, ve spolupráci s veliteli zásahů, činnosti a postupu při zásahu,
  • monitoring a zabezpečování průzkumu v teritoriu

Skupina nasazení sil a prostředků

zabezpečuje zejména následující činnosti

  • soustřeďování informací o zásazích od velitelů zásahů pro­střednictvím příslušných operačních středisek,
  • vyhodnocování efektivnosti zásahů,
  • vyhodnocování situace na jednotlivých místech zásahů složek integrovaného záchranného systému,
  • vedení přehledů o nasazení složek integrovaného záchran­ného systému a ostatních sil a prostředků,
  • vedení přehledů o disponibilních lidských, technických a materiálních zdrojích,
  • posuzování poskytování a vyžadování vnější (exteritoriál­ní) pomoci.

Skupina ochrany obyvatelstva

zabez­pečuje zejména následující činnosti

  • poskytování a přijímání humanitární pomoci, případně organizování centra humanitární pomoci s využitím spo­lupráce s nevládními organizacemi zabývajícími se huma­nitární pomocí,
  • zabezpečení varování a informování obyvatelstva, posky­tování úkrytu, organizování dekontaminace a označení nebezpečných oblastí, zdravotnického zabezpečení, regis­trace pohřešovaných,identifikace a pohřbívání mrtvých osob, ochrany hospodářského zvířectva, ochrana vodních zdrojů, ochrany kulturních památek a dalších ochranných opatření,
  • sledování hygienicko-epidemiologické situace,
  • pořizování centralizované evidence organizovaně nebo samovolně evakuovaných osob,
  • zabezpečení evakuace obyvatelstva, jeho nouzového uby­tování, stravování, zabezpečení pitnou vodou a dalšími prostředky pro nouzové přežití obyvatelstva,
  • poskytování psychologické pomoci a duchovní pomoci postiženému obyvatelstvu,
  • zabezpečení odborné pomoci při radiačním nebo chemic­kém nebo biologickém nebezpečí.